Regulamin MRDPP

Regulamin pracy  Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Gliwicach obowiązujący od 16 października 2023 r.

§ 1

1. Miejska Rada Działalności Pożytku Publicznego w Gliwicach jest organem konsultacyjnym i opiniodawczym, powołanym zarządzeniem Prezydenta Miasta Gliwice.

2. Rada działa w oparciu o zapisy uchwały nr XXIII/591/2017 Rady Miasta Gliwice z dnia 9 lutego 2017 roku w sprawie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Gliwicach, a także przepisy niniejszego Regulaminu.

3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

a) Ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. 2023 poz. 571);

b) Mieście – rozumie się przez to Miasto Gliwice;

c) Radzie – rozumie się przez to Miejską Radę Działalności Pożytku Publicznego w Gliwicach;

d) Prezydencie – rozumie się przez to Prezydenta Miasta Gliwice;

e) Organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. 2023 poz. 571);

f) Centrum – rozumie się przez to Centrum 3.0 – Gliwicki Ośrodek Działań Społecznych.

§ 2

Zadania Rady

1. Do zadań Rady należy w szczególności:

a) opiniowanie projektów dokumentów strategicznych miasta (programów, strategii, polityk itp.);

b) opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy; w tym programów współpracy z organizacjami pozarządowymi;

c) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji;

d) udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a Organizacjami;

e) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych;

f) rozpatrywanie innych spraw zgłaszanych do Rady, a dotyczących sfery pożytku publicznego.

2. W pierwszym kwartale w danym roku kalendarzowym Rada określi tematy, którymi planuje się zajmować w tymże roku.

3. W przypadku innych tematów niewskazanych przez Radę w sposób określony w ust. 2, Rada będzie podejmować decyzję każdorazowo.

§ 3

Członkowie Rady

1. Członkowie Rady są równi w prawach.

2. Rada powołuje i odwołuje przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza zwykłą większością głosów, spośród swoich członków.

3. Do zadań przewodniczącego Rady, a w razie jego nieobecności lub na podstawie jego decyzji – wiceprzewodniczącego Rady, należy:

a) kierowanie pracami Rady;

b) reprezentowanie Rady na zewnątrz;

c) przygotowywanie propozycji porządku obrad, projektów uchwał i opinii oraz innych dokumentów roboczych;

d) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady;

e) ustalanie harmonogramu i porządku prac Rady przy uwzględnieniu charakteru i rodzaju spraw przewidzianych do rozpatrzenia;

f) czuwanie nad terminowością i przebiegiem prac Rady;

g) przeprowadzanie głosowań za pomocą poczty elektronicznej i narzędzi informatycznych;

h) zbieranie uwag od członków Rady do konsultowanych projektów;

i) sporządzanie corocznych sprawozdań z działalności Rady.

4. Do obowiązków sekretarza należy:

a) sporządzanie protokołów z posiedzeń;

b) współpraca z pozostałymi członkami Rady celem wykonania działań;

c) przygotowywanie propozycji porządku obrad, projektów uchwał i opinii oraz innych dokumentów roboczych, o ile nie wykonuje tego przewodniczący lub inny członek Rady.

d) obsługa korespondencji przychodzącej do Rady;

e) o ile nie wykonuje tego przewodniczący lub wiceprzewodniczący – realizacja zadań określonych w § 3 ust. 3 pkt c), g) i h).

5. Do obowiązków członków Rady należy:

a) uczestniczenie w pracach Rady;

b) stały kontakt ze środowiskiem Organizacji;

c) śledzenie zmian przepisów dotyczących trzeciego sektora.

6. W przypadku braku możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu członek Rady zawiadamia o tym fakcie zwołującego posiedzenie.

7. Za pracę w Radzie nie przysługuje wynagrodzenie.

§ 4

Organizacja pracy Rady

  1. Posiedzenia Rady są zwoływane w formie stacjonarnej lub zdalnej, nie rzadziej niż raz na kwartał, przez przewodniczącego, wiceprzewodniczącego lub co najmniej 3 członków Rady.
  2. Pracami Rady kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący. W razie jednoczesnej nieobecności przewodniczącego i wiceprzewodniczącego pracami Rady kieruje sekretarz.
  3. Posiedzenia Rady są otwarte.
  4. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał, stanowisk i opinii, które zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności, co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów przyjmuje się, że Rada nie zajęła stanowiska w omawianej kwestii.
  5. Negatywne opinie Rady winny zawierać uzasadnienie.
  6. Sprawy do zaopiniowania na danym posiedzeniu będą dostarczane członkom Rady za pośrednictwem poczty elektronicznej lub udostępnianie w przestrzeni wirtualnego dysku użytkowanego przez Radę.
  7. Posiedzenia Rady są protokołowane. Protokół podpisuje przewodniczący
    lub wiceprzewodniczący.
  8. W okresie między posiedzeniami członkowie Rady mogą wyrażać swoje opinie i głosować w trybie obiegowym z użyciem narzędzi informatycznych.
  9. Ustala się, że termin na zebranie opinii w rozpatrywanej sprawie wynosi co najmniej 72 godziny, z wyłączeniem sobót i dni wolnych od pracy.
  10. Po zebraniu indywidualnych opinii poszczególnych członków ustala się stanowisko Rady z użyciem narzędzi informatycznych w głosowaniu obiegowym, trwającym co najmniej 24 godziny, z wyłączeniem sobót i dni wolnych od pracy.
  11. Dla ważności decyzji podjętych w trybie obiegowym z użyciem narzędzi informatycznych niezbędne jest wyrażenie opinii przez co najmniej połowę składu Rady.
  12. Posiedzenie i głosowanie w trybie obiegowym uruchamia przewodniczący, wiceprzewodniczący lub sekretarz.
  13. Propozycje tematów do porządku obrad mogą składać członkowie Rady. Porządek obrad rozsyłany jest do wszystkich członków nie później niż na 3 dni przed terminem posiedzenia; ostateczny jego kształt przyjmowany jest na początku posiedzenia.
  14. Wprowadzenie do porządku obrad tematu na wniosek osoby spoza Rady odbywa się po zaakceptowaniu przez Radę, w trakcie posiedzenia lub w głosowaniu za pośrednictwem poczty elektronicznej, w oparciu o pisemny wniosek zawierający określenie tematu oraz kwestii, które mają być przedmiotem interwencji Rady.

§ 5

Obieg informacji

  1. Członkowie Rady informowani są o wszelkich sprawach związanych z działalnością Rady za pomocą  poczty elektronicznej oraz z użyciem innych narzędzi informatycznych.
  2. Informacje o planowanych terminach obrad Rady, protokoły oraz roczne sprawozdania z działalności publikowane są na stronie internetowej Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych, https://gods.gliwice.pl w zakładce Miejska Rada Działalności Pożytku Publicznego.
  3. Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Centrum, w którym przechowywana jest dokumentacja dotycząca działalności Rady.

§ 6

Postanowienia końcowe

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 16 października 2023 r.
  2. Zmiany w Regulaminie Rady mogą być dokonywane przez Radę przy obecności co najmniej 7 jej członków, zwykłą większością głosów.

Strona internetowa Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych, wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Pliki te są zapisywane w pamięci urządzeń elektronicznych, za pomocą których, strona jest przeglądana. Pliki te są wykorzystywane przez administratora w celach statystycznych. Więcej informacji w polityce cookies.