Home Regulamin MRDPP Regulamin MRDPP Regulamin pracy Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Gliwicach obowiązujący od 16 października 2023 r. § 1 1. Miejska Rada Działalności Pożytku Publicznego w Gliwicach jest organem konsultacyjnym i opiniodawczym, powołanym zarządzeniem Prezydenta Miasta Gliwice. 2. Rada działa w oparciu o zapisy uchwały nr XXIII/591/2017 Rady Miasta Gliwice z dnia 9 lutego 2017 roku w sprawie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Gliwicach, a także przepisy niniejszego Regulaminu. 3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o: a) Ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. 2023 poz. 571); b) Mieście – rozumie się przez to Miasto Gliwice; c) Radzie – rozumie się przez to Miejską Radę Działalności Pożytku Publicznego w Gliwicach; d) Prezydencie – rozumie się przez to Prezydenta Miasta Gliwice; e) Organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. 2023 poz. 571); f) Centrum – rozumie się przez to Centrum 3.0 – Gliwicki Ośrodek Działań Społecznych. § 2 Zadania Rady 1. Do zadań Rady należy w szczególności: a) opiniowanie projektów dokumentów strategicznych miasta (programów, strategii, polityk itp.); b) opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy; w tym programów współpracy z organizacjami pozarządowymi; c) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji; d) udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a Organizacjami; e) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych; f) rozpatrywanie innych spraw zgłaszanych do Rady, a dotyczących sfery pożytku publicznego. 2. W pierwszym kwartale w danym roku kalendarzowym Rada określi tematy, którymi planuje się zajmować w tymże roku. 3. W przypadku innych tematów niewskazanych przez Radę w sposób określony w ust. 2, Rada będzie podejmować decyzję każdorazowo. § 3 Członkowie Rady 1. Członkowie Rady są równi w prawach. 2. Rada powołuje i odwołuje przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza zwykłą większością głosów, spośród swoich członków. 3. Do zadań przewodniczącego Rady, a w razie jego nieobecności lub na podstawie jego decyzji – wiceprzewodniczącego Rady, należy: a) kierowanie pracami Rady; b) reprezentowanie Rady na zewnątrz; c) przygotowywanie propozycji porządku obrad, projektów uchwał i opinii oraz innych dokumentów roboczych; d) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady; e) ustalanie harmonogramu i porządku prac Rady przy uwzględnieniu charakteru i rodzaju spraw przewidzianych do rozpatrzenia; f) czuwanie nad terminowością i przebiegiem prac Rady; g) przeprowadzanie głosowań za pomocą poczty elektronicznej i narzędzi informatycznych; h) zbieranie uwag od członków Rady do konsultowanych projektów; i) sporządzanie corocznych sprawozdań z działalności Rady. 4. Do obowiązków sekretarza należy: a) sporządzanie protokołów z posiedzeń; b) współpraca z pozostałymi członkami Rady celem wykonania działań; c) przygotowywanie propozycji porządku obrad, projektów uchwał i opinii oraz innych dokumentów roboczych, o ile nie wykonuje tego przewodniczący lub inny członek Rady. d) obsługa korespondencji przychodzącej do Rady; e) o ile nie wykonuje tego przewodniczący lub wiceprzewodniczący – realizacja zadań określonych w § 3 ust. 3 pkt c), g) i h). 5. Do obowiązków członków Rady należy: a) uczestniczenie w pracach Rady; b) stały kontakt ze środowiskiem Organizacji; c) śledzenie zmian przepisów dotyczących trzeciego sektora. 6. W przypadku braku możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu członek Rady zawiadamia o tym fakcie zwołującego posiedzenie. 7. Za pracę w Radzie nie przysługuje wynagrodzenie. § 4 Organizacja pracy Rady Posiedzenia Rady są zwoływane w formie stacjonarnej lub zdalnej, nie rzadziej niż raz na kwartał, przez przewodniczącego, wiceprzewodniczącego lub co najmniej 3 członków Rady. Pracami Rady kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący. W razie jednoczesnej nieobecności przewodniczącego i wiceprzewodniczącego pracami Rady kieruje sekretarz. Posiedzenia Rady są otwarte. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał, stanowisk i opinii, które zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności, co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów przyjmuje się, że Rada nie zajęła stanowiska w omawianej kwestii. Negatywne opinie Rady winny zawierać uzasadnienie. Sprawy do zaopiniowania na danym posiedzeniu będą dostarczane członkom Rady za pośrednictwem poczty elektronicznej lub udostępnianie w przestrzeni wirtualnego dysku użytkowanego przez Radę. Posiedzenia Rady są protokołowane. Protokół podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący. W okresie między posiedzeniami członkowie Rady mogą wyrażać swoje opinie i głosować w trybie obiegowym z użyciem narzędzi informatycznych. Ustala się, że termin na zebranie opinii w rozpatrywanej sprawie wynosi co najmniej 72 godziny, z wyłączeniem sobót i dni wolnych od pracy. Po zebraniu indywidualnych opinii poszczególnych członków ustala się stanowisko Rady z użyciem narzędzi informatycznych w głosowaniu obiegowym, trwającym co najmniej 24 godziny, z wyłączeniem sobót i dni wolnych od pracy. Dla ważności decyzji podjętych w trybie obiegowym z użyciem narzędzi informatycznych niezbędne jest wyrażenie opinii przez co najmniej połowę składu Rady. Posiedzenie i głosowanie w trybie obiegowym uruchamia przewodniczący, wiceprzewodniczący lub sekretarz. Propozycje tematów do porządku obrad mogą składać członkowie Rady. Porządek obrad rozsyłany jest do wszystkich członków nie później niż na 3 dni przed terminem posiedzenia; ostateczny jego kształt przyjmowany jest na początku posiedzenia. Wprowadzenie do porządku obrad tematu na wniosek osoby spoza Rady odbywa się po zaakceptowaniu przez Radę, w trakcie posiedzenia lub w głosowaniu za pośrednictwem poczty elektronicznej, w oparciu o pisemny wniosek zawierający określenie tematu oraz kwestii, które mają być przedmiotem interwencji Rady. § 5 Obieg informacji Członkowie Rady informowani są o wszelkich sprawach związanych z działalnością Rady za pomocą poczty elektronicznej oraz z użyciem innych narzędzi informatycznych. Informacje o planowanych terminach obrad Rady, protokoły oraz roczne sprawozdania z działalności publikowane są na stronie internetowej Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych, https://gods.gliwice.pl w zakładce Miejska Rada Działalności Pożytku Publicznego. Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Centrum, w którym przechowywana jest dokumentacja dotycząca działalności Rady. § 6 Postanowienia końcowe Regulamin wchodzi w życie z dniem 16 października 2023 r. Zmiany w Regulaminie Rady mogą być dokonywane przez Radę przy obecności co najmniej 7 jej członków, zwykłą większością głosów. Wsparcie dla organizacji Baza NGO Lokale - Rezerwacja Oferta dla szkół Oferty wolontariatu Strefa Seniora Do pobrania Wydarzenia Kontakt